Contactează-ne acum: 0726 182 491

Proiecte cu miză în mediul de afaceri

Primul proiect al Fundației Popular-Europene de Strategii Sociale, Economice și Culturale a fost demarat de îndată ce s-au depus documentele pentru înființarea Fundației. Acest proiect se numește ”Fără TVA la Fonduri Europene”, mai exact eliminarea TVA de la Fondurile Europene, aplicând metoda Taxării Inverse la TVA. Acest proiect este deja prezent în spațiul dezbaterii publice printr-o pagină de blog și o pagină de Facebook pe care a fost lansată o petiție publică în acest sens. Atât specialiștii implicați în creionarea și definitivarea acestei inițiative, cât și toți experții interogați pe această temă sunt unanimi în a observa că exceptarea de TVA a Fondurilor Europene —o exceptare ce se aplică în prezent și în alte domenii (cereale, deșeurile reciclate sau alte resurse naturale) — ar aduce beneficii nu doar celor care solicită Fonduri Europene, ci, mai ales, economiei românești.

În primul rând, cel mai mare „dușman” al proiectelor pe Fonduri Europene din România, dincolo de birocrația obișnuită (birocrație, care parcă este de secole parte din a trăi pe aceste meleaguri), este asigurarea lichidităților necesare implementării/realizării unui astfel de proiect.

De exemplu, în încercarea de a asigura finanțarea unui proiect de 100.000 de euro, va trebui să se acopere valoarea TVA-ului, de 24%, din surse proprii, nefiind o cheltuială eligibilă și nici finanțabilă din partea instituțiilor financiare. Bineînțeles, ne referim aici la plătitorii de TVA, nu la cei 10% din beneficiarii de Fonduri Europene, care sunt neplătitori de TVA, dar pentru care aceste cheltuieli (TVA-ul), deși sunt eligibile și deductibile, micșorează plafonul de finanțare. Ținând cont de toate acestea, multe din proiectele aprobate nu au mai fost implementate, beneficiarii au fost reticenți în a le duce la bun sfârșit sau au fost sufocați în timpul realizării acestora.

O altă miză a acestui TVA, a fost evitarea lui, acolo unde s-a putut, prin orientarea beneficiarilor de astfel de fonduri, către furnizori de bunuri, echipamente etc. din afara țării. Prin acest demers, beneficiarul de fonduri nu a mai plătit TVA-ul aferent, ajutându-și fluxul de numerar din cadrul proiectului, dar în plan imediat scoțând bani din țară, bani care ar fi putut ajuta indirect economia națională prin asigurarea lichidităților în sistemul național bancar, plăți de impozite și taxe naționale, locuri de muncă locale etc., prin intrarea banilor în conturile furnizorilor naționalide bunuri, echipamente sau utilaje.

Un alt beneficiu, ușor de dedus, ar fi și pentru autoritățile publice și instituțiile statului, care la rândul lor sunt beneficiare de astfel de fonduri europene și care în prezent au ajuns să se împumute de la Trezoreria Statului cu dobândă pentru a plăti TVA-ul pe care ulterior îl va primi înapoi.

Implementând această măsură se va asigura fluidizarea lichidităților necesare în implementarea proiectelor pe fonduri europene, precum și gradul mai mare de absorție a acestora.